Läraryrket ett yrke under tidspress - går det att åtgärda?
- Kostnadseffektivt pedagogiskt arbete -
En kontroversiell föreläsning som ifrågasätter lärarkåren och deras syn på hur jobbet skall bedrivas.
Samtidigt som föreläsningen kan ses som kontroversiell och även lite dömande så innehåller den även flera tips och råd för hur yrket kan genomföras på ett mer effektivt sätt.
Johan Brodén, en idrottstokig lärare och småbarnsförälder. Tidigare i livet var det framförallt ishockey som gällde, men även andra idrotter upptog tiden. Idag bedrivs endast idrott i form av golf och supporterskap.
I yrkeslivet har Johan arbetat inom tillverkningsindustrin med olika befattningar och ansvarsgrad. Läraryrket är ett yrke som alla har en åsikt om, så är det också för Johan som brinner för sitt yrke. Utbildad på Malmö Högskola och jobbar som lärare (mellan och högstadiet) sen 2012.
Inledning:
Johan Brodén upplever att lärare, generellt, gnäller rätt mycket över sin arbetssituation.
Johan anser att mycket av det gnället inte är befogat då lärarkåren har det väldigt bra på många plan, om vi bara gör det vi ska på ett effektivare sätt. Johan är medveten om att många lärare inte delar denna uppfattning!
Johan Brodén anser att lärarkåren generellt är dåliga på att använda sig av den tid som finns till förfogande. I tillägg brottas många med att prioritera rätt saker som behöver utföras, jämfört med mindre viktiga saker i uppdraget som lärare.
Innehåll:
Möten
Vilka möten måste vi ha och hur ska vi genomföra mötet så effektivt som möjligt.
Prov och hemläxor
För vem har vi prov?
Hemläxor
Hur kan vi förhålla oss till dem och hur genomför vi dom på bästa möjliga sätt, både för oss själva men framförallt för eleven.
Administration
Vad måste vi administrera och vad behöver vi inte administrera.
Sagt om Johan:
" Läraren som säger det många lärare inte vill höra"
" Hans funderingar kretsar kring hur skolan som organisation kan fungera på bästa, effektiva sätt för att då också kunna möjliggöra samma utveckling för personal och elever. Det kräver en känsla för och ett mod att göra prioriteringar - något skolvärlden ofta har svårigheter med."