Mr Tourette och jag (kursdag)

Ett annorlunda beteende - bli bättre på att bemöta barn och vuxna med en Neuropsykiatrisk diagnos, som ADHD-, Aspergers-, Tourettes syndrom.
Han stampade omotiverat i golvet, upprepade fula ord, skrattade när han slogs, dunkade tvångsmässigt huvudet i väggen och drev lärare, kamrater och omgivning till VANSINNE. Varför?
Pelle Sandstrak är talaren och den tidigare ofrivilliga ståupparen som trollbinder sina lyssnare med en unik dramaturgi som griper tag och lever kvar i minnet. Han är känd för självbiografin, tillika föreläsningen "Mr Tourette och jag". Pelle föreläser, leder kurser och handleder personal i skolor, behandlingshem, näringsliv etc. i Europa, USA och Canada.
Med egen erfarenhet av Tourettes syndrom och OCD (tvångssyndrom) ger Pelle Sandstrak oss ett unikt inifrånperspektiv, som bidrar till vår förståelse och ger oss bättre kunskap om förhållningssätt, metoder och bemötande. Han inspirerar oss till att ta till vara impulsen och göra det oväntade i mötet mellan människa och människa.
Du lär dig
- Om beteendeproblematik och koncentrationssvårigheter.
- Om mänskliga möten som gör skillnad
- Vad fungerar? Vad fungerar inte?
Du får
- Inspiration och energi
- Motivation och bekräftelse
- Vikten av mångfald och respektfulla möten - vi är olika och vi får vara det!
- Många exempel från klassrum, arbetsliv/vardagsliv, behandlingssituationer
Upplägg
- Föreläsning och workshops
- Under dagen ges utrymme för frågor
Vem vänder sig kursen till?
Relevant för dig som arbetar med barn/ungdomar/vuxna och/eller har personalansvar. Föräldrar och anhöriga är även de varmt välkomna.
Välkommen till kursen om hur du bättre kan lyckas med att klara ditt viktiga uppdrag att hjälpa dem du arbetar med, att möta framtidens utmaningar. Ett lyckat bemötande är guld värt i form av minskade samhällskostnader för vård och omsorg, en förbättrad arbetsförmåga och inte minst välbefinnande för individen.
Publikröster
Har helt klart ökat min insikt i vad ett lyckat bemötande kan åstadkomma. Och dessutom har jag aldrig tidigare skrattat så mycket under en kursdag.
Gunnel, arbetslagsledare Stockholm
Vilken källa till kunskap om och vikten av rätt och respektfullt bemötande!Anna Hillgren, Arbetsförmedlingen Sundsvall 2010
Kan inte med ord förklara vad som hände med mig under kursdagen med Pelle. Pelle startade upp många tankar, men framförallt så bjuder han på sig själv och sitt liv helt ocensurerat vilket gör det så gripande. Tror att dessa rader säger allt vad jag tyckte om kursdagen som var underbar. Liliane Repa Fontänens Montessoriförskola, mars 2010
Tillförde kursen något värdefullt för dig? Absolut. Pelle är fantastisk! Jag är både neuropsykolog och mamma till Julia 12 år med ren Tourette så självklart fick jag med mig många saker att tänka vidare på. Trevligt bemötande och jag har inte skrattat så mycket på länge! Christina, Leg psykolog, neuropsykolog, doktorand 2010
…många hälsningar och tack till Pelle. I fortsättningen kommer jag inte tala om att ”Baggium ska vara skolan för alla”, jag kommer bara att säga att ”en ung Pelle Sandtrak alltid ska platsa i en Baggiumskola. Claus Forum, koncernchef Baggium AB, juni 2010
Pelle överträffade alla förväntningar Johan Negert, Länsförsäkringar
Pris: 2.250:- ex moms
OBS! Boka-Tidigt-Rabatt 250:- enligt nedan:
Örebro rabatt t.o.m 11/2, 2.000:- (ord pris 2.250:-)
Göteborg rabatt t.o.m.20/4 2.000:- (ord pris 2.250:-)
Stockholm rabatt t.o.m. 8/3 2.000:- (ord pris 2.250:-)
För dig som anhörig (förälder, syskon etc) eller andra
intresserade privatpersoner är priserna inkl moms dvs. 2.000:- resp. 2.250:-
”Fika” fm och em, samt lunch ingår. Ev logi ordnas på egen hand. Bindande anmälan en månad före kursstart – platsen kan överlåtas.
Mr Tourette och jag - publikrekord på Parkteatern i Stockholm! Premiärkvällen såg ca 2000 personer föreställningen.
Klicka på länken och se svt inslag från föreställningen
http://svt.se/2.33538/1.2072175/parkteatern_slar_publikrekord?lid=share
Läs Johannas blogginlägg efter Pelles framträdande på Parkteatern ...så även om konkurrensen är hård så kan detta vara en av de bästa...
http://miajohanna.blogspot.com/2010/07/stockholmsgodis-3.html