ADHD/Aspergers syndrom "Hjälp hur gör man?"

Lotta Abrahamsson
Lotta Abrahamsson

© medalgon

Hur arbetar vi stödjande och framgångsrikt med barn och ungdomar som har Aspergers syndrom/ADHD?

DELTAGARNA JUBLAR!
"Detta var outstanding!"

"Jaha, jag är alltså dubbelknäpp" var Lottas första tanke när hon som vuxen fick diagnoserna ADHD och AS syndrom. I en tempofylld föreläsning delar hon med sig av sin egen historia.

Med sin bakgrund har hon en unik förmåga att förstå och beskriva hur individer med ADHD/AS kan tänka. Hon visar praktiska verktyg, som hjälper dig att ge barnen nycklar och lösningar till ett fungerande socialt liv och ett livslångt lärande och ger svar på frågan: 

Kan vi hjälpa? JA! Så ö
ka din "hur gör man?" - kompetens för att "träffa rätt" i bemötandet!

Föreläsare: Lotta Abrahamsson
arbetar som pedagogisk handledare och föreläsare. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med social och emotionell utveckling vid Autismspektrumtillstånd (AST) och ADHD.  Lottas bok ”Tänk om!” är en försäljningsframgång som rönt stor uppmärksamhet. Gavs ut hösten 2010, (EPAGO)

INNEHÅLL

Strategier, metoder och rutiner som fungerar i barngruppen, klassrummet, hemmet...

• Vardagsstrukturer som underlättar
  • Neutralt förhållningssätt – Positiv förstärkning
  • Exempel som tränar socialt och emotionellt samspel
  • Exempel som tränar impulskontroll
  • Exempel från KAT kittet (Kognitiv Affektiv Träning)
  • Exempel på Rit-pratad problemlösning och Sociala Manuskript

YTTERLIGARE EN FÖRELÄSNING/KURS MED LOTTA ABRAHAMSSON

ADHD/AS "Hjälp hur får man en kompis?"
En förjupning över hur vi fungerar tillsammans "det sociala samspelet". Många barn och vuxna med diagnos förstår inte de osynliga och ibland helt oförståeliga hierarkierna på t.ex. en skolgård, vid grupparbeten eller på en fest. Då är det helt nödvändigt att vi LÄR UT genom att visuellt beskriva hur sociala situationer fungerar (bra för alla med eller utan diagnos). Fast hur lär vi ut då?