ADHD/Aspergers syndrom "Hjälp hur gör man?"

Lotta Abrahamsson
Lotta Abrahamsson

© medalgon

Hur arbetar vi stödjande och framgångsrikt med barn och ungdomar som har Aspergers syndrom/ADHD?

DELTAGARNA JUBLAR!
"Detta var outstanding!"

"Jaha, jag är alltså dubbelknäpp" var Lottas första tanke när hon som vuxen fick diagnoserna ADHD och AS syndrom. I en tempofylld föreläsning delar hon med sig av sin egen historia.

Med sin bakgrund har hon en unik förmåga att förstå och beskriva hur individer med ADHD/AS kan tänka. Hon visar praktiska verktyg, som hjälper dig att ge barnen nycklar och lösningar till ett fungerande socialt liv och ett livslångt lärande och ger svar på frågan: 

Kan vi hjälpa? JA! Så ö
ka din "hur gör man?" - kompetens för att "träffa rätt" i bemötandet!

Föreläsare: Lotta Abrahamsson
arbetar som pedagogisk handledare och föreläsare. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med social och emotionell utveckling vid Autismspektrumtillstånd (AST) och ADHD.  Lottas bok ”Tänk om!” är en försäljningsframgång som rönt stor uppmärksamhet. Gavs ut hösten 2010, (EPAGO)

INNEHÅLL

Strategier, metoder och rutiner som fungerar i barngruppen, klassrummet, hemmet...

• Vardagsstrukturer som underlättar
  • Neutralt förhållningssätt – Positiv förstärkning
  • Exempel som tränar socialt och emotionellt samspel
  • Exempel som tränar impulskontroll
  • Exempel från KAT kittet (Kognitiv Affektiv Träning)
  • Exempel på Rit-pratad problemlösning och Sociala Manuskript

YTTERLIGARE EN FÖRELÄSNING/KURS MED LOTTA ABRAHAMSSON

ADHD/AS "Hjälp hur får man en kompis?"
En förjupning över hur vi fungerar tillsammans "det sociala samspelet". Många barn och vuxna med diagnos förstår inte de osynliga och ibland helt oförståeliga hierarkierna på t.ex. en skolgård, vid grupparbeten eller på en fest. Då är det helt nödvändigt att vi LÄR UT genom att visuellt beskriva hur sociala situationer fungerar (bra för alla med eller utan diagnos). Fast hur lär vi ut då?

• Enkla metoder för att förklara vad det är som egentligen händer i obegripliga situationer.
  • Sociala manuskript och manualer
  • Var går gränsen mellan de professionellas och föräldrarnas ansvar?
  • Om rätten att vara annorlunda och en del av gemenskapen – hur går det ihop? 

REFERENSER

"Bästa, bästa jag hört om ADHD/AS! Ärligt, träffsäkert, känslofyllt och lärorikt!" 

"Lotta berättar så engagerande som gör att jag var "i" hennes huvud,  samtidigt som jag fick massvis av konkreta och pedagogiska tips!"

”5 stjärnor! Högsta omdöme! Humoristiskt, underhållande och självutlämnande. En massa direkt användbar kunskap – härligt!”

”Väldigt bra föreläsning. Har fått en hel hög av verktyg att pröva. TACK LOTTA!”

”Superbra föreläsare! Det här var NYTT, konkret, flera bra övningar – mycket bra!”

En omöjlig situation?Jag har funderat och jag kan inte komma på någon situation som är så utmanande... Jag skulle så gärna lyssna på Lotta igen! Blir riktigt avundsjuk på dem som har upplevelsen kvar.  Åsa Eidegren, tandläkare

Föreläsning, kursdag/ar, fortbildning över tid, konsulttjänster/handledníng

Vill du boka Lotta Abrahamsson kontakta lena.wittorf@medalgon.se  08-28 66 90, 070-788 28 98

Rubrik Datum & Tid Ort & Plats Biljetter  
ADHD/Aspergers syndrom "Hjälp hur gör man?"
2012-12-31
00:00
Kan bokas som föreläsning eller kurs till arbetsplatsen, kick-offen etc.
Kommer dit du vill!
Platser kvar
0kr exkl moms

Telefonbokning
Följ oss på Facebook!
Följ oss på Facebook!
Tryck "Gilla" på vår Facebook och ta del av nyheter, intressanta artiklar och erbjudanden!

Teman i fokus
High Five...på jobbet!
Atle har en förmåga att få människor att släppa garden och se möjligheterna i varandra. En viktig faktor för att trivas på jobbet är att känna sig uppskattad och få mycket beröm. Det gäller alla från chefer till medarbetare. Den viktigaste frågan vi måste ställa oss är "gör jag någon skillnad?".

Hur handskas med krävande föräldrar och svåra samtal?
Hur gör man när föräldrakontakten går i baklås? Det kan handla om en förälder som är uppfodrande, ifrågasättande, stressad och som tycks lägga all sin frustration och sitt dåliga samvete i ditt knä. Den egna känslan kan ropa attack eller försvar...

Lusten att förstå
I Lusten att förstå diskuterar Peter Gärdenfors vad lärande är, hur förståelse skapas och vilka processer i hjärnan som är inblandade i lärande, minne och motivation. Han undersöker hur undervisning kan organiseras så att barns förståelse ökar.Han visar hur datorer och teknik kan stödja lärandet.

Stå upp, stå ut, stå kvar!
Att undervisa elever som hamnat i svårigheter innebär särskilda problem. Föreläsningen ger pedagoger konkreta tips och väcker frågeställningar om hur de kan utveckla arbetet ihop med dessa elever. Stå upp,stå ut... är en uppmaning som andas engagemang. Pedagoger som orkar,vill,står kvar, behövs!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Samarbetspartners
Boka en av våra föreläsare
Boka en av våra föreläsare