En injektion för dig i din lärarroll

Praktisk kommunikation för pedagoger
Idag är det viktigare är någonsin som pedagog att vässa sin kommunikationskompetens. Pedagoger behöver du en rad kunskaper och tekniker i sin profession:
- Kunna inspirera i sitt ämne
- Kommunicera, det vill säga nå fram
- Vara ledare och coach
- Diplomati, bemöta och hantera aggression, konflikthantering
- Hantera olika situationer, i mötet med elever, deras föräldrar, kollegor och chefer
Att vara bra på något främjar dig själv och stärker dig i din yrkesroll. Ett professionellt förhållningssätt märks och smittar av sig på din omgivning, arbetsklimatet blir bättre och din arbetssituation mer hanterlig. Inget fotbollslag av rang accepterar en otränad lagmedlem. Ta chansen att träna dina förmågor, i en lugn och stimulerande kurssituation. En kursdag medger tid för reflektion, många skratt och direkt användbara verktyg.
Förutom förmågan att förmedla kunskap möter jag som pedagog en allt mer ”krävande” omgivning, t.ex. föräldrar som tycks lägga mycket av sin oro i mitt knä. Det är lätt och mänskligt att ibland tappa fattningen, bli irriterad, tappa distans och ork. Detta är precis vad jag behöver, en påfyllningsdag för att underhålla min yrkesskicklighet och behålla lust och ork. Gunnel, lärare i Stockholm
Innehåll
- Enkla strategier och kommunikationsverktyg
- Att bygga kommunikationsbryggor
- Förstå, bekräfta, bemöta, agera och leda (utan att för den skull alltid hålla med)
- Hur hämtar jag en individ där den är mentalt eller kunskapsmässigt, för att leda framåt?
- Hur bemöter jag elevers, föräldrars, personers olika reaktioner, attityder och kritik?
- Hur ger jag motiverande kritik utan att knäcka motpartens/elevens självkänsla
- Hur berör och påverkar jag långsiktigt - om inlärning som ger kunskap för livet
- Hur bevarar jag ork och lust – träna distans
Upplägg
- Föreläsning/fakta
- Workshops och kommunikationsövningar
Kursledare: Jana Söderberg är kommunikationstränare, samtalsterapeut och författare. Jana har skrivit böckerna
”Våga vara – att visa barn vägen till bättre självkänsla” och ”Sluta jämföra dig med andra – våga vara dig själv!”
Jana leder kurser handleder inom skola och näringsliv. För närvarande i ett omfattande projekt med Sveriges Trafikskolors Riksförbund i syfte att stärka kommunikation och lärandeprocesser.
Röster efter utbildning med Jana Söderberg
Jana är den i särklass bästa kursledare jag har haft på länge Mycket bra innehåll. Den gav oss den vitamininjektion vi behöver!
Pedagog STR
Dagen gav nytändning; damma av gammal kunskap och se den i nytt perspektiv med nya infallsvinklar. En gulddag!
Pedagog STR
Jana är en riktig inspirationsmänniska! Vi blev eld och lågor. Hon lyckades fånga oss precis där vi är. Vi är väldigt nöjda!.
Marie Anestedt, pedagogisk samordnare förskolorna Bryggan/Borgen Upplands Väsby
TACK för en härlig dag. När mina arbetskamrater frågade vad jag hade varit på så svarade jag att jag inte kan berätta det kortfattat utan det måste få komma pö om pö. Kursens innehåll var mycket givande och användbart, stärkande, inspirerande och roligt. Tiden gick bara alldeles för fort.
Eva Althin, Jämtlands Gymnasium
Kanonbra hela dagen! Jana är en fantastisk kursledare. Väldigt bra innehåll och uppdelning mellan prat och workshops. Det är mycket jag inte tänkt på som går att förändra.
Madeleine Hafström, Göteborg
Välkommen till en praktisk kursdag, som vill ge dig en injektion och ett lyft för dig i din yrkesroll!
Fika ingår. Lunch på egen hand i någon av de många lunchrestaurangerna som finns i kvarteret.
OBS! Begränsat antal deltagare. Max 25 personer.